شکی نیست که امتحان و آزمایش، یک قانون کلی و سنت دائمی پروردگار است که برای شکوفا کردن استعدادهای نهفته و در نتیجه پرورش بندگان صورت میگیرد.
خداوند متعال درآیه 155 از سوره بقره می فرماید: «و لیبلونکم بشیئ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین» «قطعا شما را با چیزی از ترس، گرسنگی زیان مالی و جانی و کمبود میوهها آزمایش میکنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان!»
بی تردید مواردی که در آیه فوق به آنها اشاره شده، مثالهایی از امتحانات الهی هستند چرا که به فرموده علامه طباطبایی امتحان الهی هم از جهت کیفیت، عمومیت دارد چرا که هر آنچه را از اجزا و احوال عالم که با انسان ارتباط دارد، در بر میگیرد و هم از جهت افراد زیرا همه انسانها با این امتحانات آزمایش میشوند چه مومن باشند چه کافر.
با توجه به تنوع امتحانات الهی، راه سربلندی در هر یک، متناسب با آن امتحان است مثلا خداوند ممکن است کسی را با فقر و مصیبت امتحان کند و دیگری را با ثروت وبی نیازی.
روشن است که فقیر با صبر و توکل خود و غنی با عدم غرور و صرف ثروت در راه خدا میتواند از این آزمایش سربلند بیرون آید.
اما صرف نظر از نوع خاص هر امتحان، میتوان موارد زیر را به عنوان راههای کلی موفقیت در آزمونهای الهی نام برد:
الف – صبر
با توجه به اینکه بسیاری از امتحانات الهی با بلا و مصیبت همراه هست، مهمترین گام برای پیروزی در این امتحانات صبر است؛ چنانکه در پایان آیه ذکر شده، صابران مورد بشارت قرار گرفتهاند. نقطه مقابل صبر، جزع و فزع بیش از حد و شکایت از زمین و زمان و اعتراض به مشیت الهی است. در این باره، سه حدیث زیبای زیر، با شیوایی تمام، گویای همین مطلب است:
حضرت علی علیه السلام: عجبت للمومن و جزعه من السقم و لو علم ما فی السقم لاحب ان لا یزال سقیما حتی یلقی ربه: در شگفتم از مومنی که بخاطر بیماری ، جزع و فزغ (بیش از حد) میکند در حالیکه اگر میدانست بخاطر این بیماری چقدر ثواب داده می شود، آرزو میکرد تا هنگام ملاقات با پروردگارش بیمار باشد. [i]
حضرت علی علیه السلام: الجزع لا یدفع القدر و لکن یحبط الاجر : جزع، قدر الهی را عوض نمیکند بلکه تنها اجر را از بین میبرد.
برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید
اوقات شرعی...برچسب : نویسنده : اوقات شرعی owghat بازدید : 265